BMS - RCEC (NL)

Prof. Dr. Ir. B.P. Veldkamp is wetenschappelijk directeur van het RCEC. Hij is in 2008 benoemd tot Fellow van de Association for Evaluation and Assessment Europe. Hij is voorzitter van de afdeling Onderzoeksmethodologie, Meetmethoden en Data-analyse van de faculteit Behavioral, Management and Social Sciences van de Universiteit Twente https://www.utwente.nl/bms/omd/en/employees/employees/Veldkamp/.

Bernard Veldkamp verricht onderzoek op het gebied van onderwijskundig en psychologisch meten. Zijn focus ligt op het gebruik van technologie voor gecomputeriseerd toetsen en op data mining. In zijn werk houdt hij zich bezig met een breed scala aan toepassingsgebieden, variërend van het ontwikkelen van nieuwe methoden en modellen voor het ontwikkelen en construeren van (adaptieve) toetsen voor onderwijskundig of psychologisch meten, tot het ontwikkelen van nieuwe methoden voor het analyseren van teksten en grote databases. Zijn onderzoek is gebaseerd op technieken uit de Psychometrie, Operations Research, Data Science en Statistiek.

Een aantal recente publicaties:

Eggen, T.J.H.M., & Veldkamp, B.P. (Eds.). (2012). Psychometrics in practice at RCEC. [E-book, Adobe pdf version]. doi:10.3990/3.9789036533744.

Veldkamp, B.P. (2016). On the Issue of Item Selection in Computerized Adaptive Testing With Response Times. Journal of Educational Measurement, 53, 212-228. DOI: 10.1111/jedm.12110

Veldkamp, B. P., Matteucci, M., & de Jong, M.G. (2013). Uncertainties in the item parameter estimates and robust automated test assembly. Applied Psychological Measurement, 37, 123-139. doi:10.1177/0146621612469825.  

De Klerk, S., Eggen, T. J., & Veldkamp, B. P. (2016). A methodology for applying students' interactive task performance scores from a multimedia-based performance assessment in a Bayesian Network. Computers in Human Behavior, 60, 264-279. Doi: 10.1016/j.chb.2016.02.071

Veldkamp, B. P. (2013). Application of robust optimization to automated test assembly. Annals of Operations Research, 206, pp 595-610. doi: 10.1007/s10479-012-1218-y.

Curriculum Vitea van Bernard Veldkamp