In Nederland zijn verschillende eindtoetsen in te zetten in het primair onderwijs: er wordt een Centrale Eindtoets beschikbaar gesteld door de overheid en daarnaast worden er enkele eindtoetsen aangeboden door private aanbieders. In 2021 is
De afgelopen periode voerde RCEC een institutionele procesaudit uit voor The State Examination Center (SEC) of the Republic of Azerbaijan. Het doel van deze audit van de examenorganisatie was het beoordelen én het verbeteren van
In 2020 heeft RCEC twee onderzoeken voor het College voor Toetsen en Examens (CvTE) uitgevoerd. Het CvTE waarborgt namens de overheid de kwaliteit van centrale examens én stelt scholen in staat om de afname van
De huidige inburgeringsexamens zijn samengesteld uit vragen uit geheime itembanken. Geheimhouding van de vragen is nodig, om hergebruik in examens mogelijk te maken. De praktijk wijst helaas uit dat gemaakte opgaven toch op internet worden
Wij zijn blij en trots om te kunnen vermelden dat RCEC per 16 juli 2020 onder accreditatie van de Raad voor Accreditatie is gecertificeerd voor de CIIO Maatstaf 2016 en de ISO 9001:2015 norm voor
Tijdens het NVE examencongres 2020 verzorgden Emy van den Broek (CBR), Marieke de Bruijn (CBR) en Arnold Brouwer (RCEC) samen een presentatie, getiteld: De CBR praktijkexamens en het RCEC beoordelingssysteem. In de prachtige Van Essen
‘Moeilijkheidsgraad examen is passend voor doelgroep’ Het CBR praktijkexamen voor de auto heeft een belangrijke erkenning gekregen. Het examen voldoet aan alle normen van RCEC, het onafhankelijke onderzoeksinstituut dat de kwaliteit van studietoetsen en examens
De Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) heeft als doel de kwaliteit van de examenpraktijk in Nederland te bevorderen. De NVE doet dit door normen en gedragscodes voor het examineren te ontwikkelen, de vakbekwaamheid en deskundigheid
Hoe toekomstbestendig is het eindexamen voortgezet onderwijs? Er zijn goede argumenten voor het handhaven van het huidige examen. Tegelijkertijd dringen critici aan op aanpassingen. In opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek hebben een vijftal onderzoekers
RCEC ontwikkelde een uniek systeem voor objectieve en deskundige beoordeling van de kwaliteit van examinering. Het RCEC beoordelingssysteem is wetenschappelijk onderbouwd en draagt bij aan de inhoudelijke, organisatorische en toetstechnische kwaliteit van het examenproces en